Uit de Beiler Courant (eind maart/april ) 2001

Imker Bouke Mulder in vol ornaat           Foto Peter Wasing

BEILEN - Bouke Mulder uit Beilen is woensdag in het zonnetje gezet op de Jaarvergadering van de Beiler imkervereniging Eendracht. Reden hiervoor is zijn vijftigjarig lidmaatschap van de imkervereniging. Ter ere van dit feit kreeg hij een ereschildje van de heer Th. Hilberts, wethouder van sport, welzijn en cultuur uitgereikt. Dit gebeurde namens de landelijke Vereniging ter Bevordering van de Bijenteelt (VBBN). Vijftig jaar geleden werd Bouke korfimker, maar stapte al snel over op het houden van bijen in kasten. Bijen zorgen niet alleen voor veel honing, ze worden ook gebruikt door fruitkwekers voor de bestuiving van bijvoorbeeld appels en peren. Rijke bijenweides, uitgestrekte heidevelden en veel fruitbomen bij iedere boerderij zorgden ervoor dat er in 1951, toen Bouke met zijn hobby begon, genoeg te halen viel voor de bijen. Dat is volgens Bouke nu anders. „Nu moeten we de bijen soms naar de bloemen toebrengen". Hij hoopt nog lang door te kunnen gaan met deze hobby en raadt iedereen die wat vrije tijd over heeft hetzelfde te gaan doen.